Eerste verkenning

9 september 2017 - Aarhus, Denemarken

Zoals verwacht zijn wij inmiddels heelhuids aangekomen in Aarhus. De autorit begon om half 9 s ochtends en eindigde om 5 uur s middags. Ze zeggen altijd dat je op de autowegen van Duitsland zo snel kunt rijden, maar met stromende regen en tientallen wegwerkzaamheden denk ik daar toch anders over.. Gelukkig hebben we goed af kunnen wisselen en vaak pauze gehouden bij parkeerplaatsen met wc's!

De grensovergang met Denemarken bracht ons een aantal minuten zon, maar ook daar kwam het al snel met bakken uit de hemel. (zie de video) Toen we dan eindelijk in Aarhus aankwamen en een parkeerplek hadden gevonden stonden onze AirBnB hosts ons al op te wachten met de sleutels en de mededeling dat we onze koffers wel 5 verdiepingen op moesten sjouwen. Oei.

Ons "penthouse" is hipster en hygge (deens voor gezellig/comfi) tot de max. Van wielrenfietsen aan de muur tot jampotjes als lampenkap. De werkbank als koffietafel mag ook niet ontbreken. Ook de zelfgebreide plaids, pantoffels en veeeel spelletjes zijn aanwezig. Oh en de verhuurders hebben bijna alles achtergelaten, van havermout tot halfvolle kledingkasten.

Ons penthouse past helemaal in de buurt, die ook vol zit met mannen met baarden op wielrenfietsen op weg naar de biomarkt en kinderwagens op de stoep. Vol vertrouwen in de mede hipster mens.

Vandaag hebben we (nadat Miranda extreem heeft uitgeslapen) de stad verkend. Af en toe een regenbui, maar als echte Denen trokken wij ons daar niks van aan. Bij elke buitenwandeling gaat een regenjas mee voor het geval dat. Opvallend ook dat de Denen gewoon midden in de regen Ladderball en Kubb spelen en kinderen nog echt in modderplassen springen. Zo goed ingeburgerd zijn we nog niet. Maar bij terugkomst een warme kop thee op de bank doen wij al met plezier. Hygge!